Monday, July 26, 2010

trend baru nak kawen

perkahwinan sering diimpikan agar dijalankan secara meriah. dgn alasan `kahwin hanya sekali`. ya, alasan yg baik.

namun bagitu, kemeriahan yg dirasai orang yg hadir blm tentu dirasakan oleh pasangan pengantin atau keluarga pengantin.

dengan banyak berita dari keluarga rakan yang bercerita mereka meminjam wang dari bank utk berkwen sgt mgejutkan. mgkn anda juga. tapi mgkn anda juga merasakan ia adalah perkara normal!

normal atau tidak, bagi aku ia bukan perkara yg bagus. sbb bagi aku, meminjam adalah antaranya kita kurang mampu utk membiayai sesuatu. ya, aku rasa ia benar. mungkin sbb baru menerima surat cinta dari PTPTN yg memberitahu bahawa aku perlu membayar balik pinjaman, dan proses bayaran ini membuatkan aku hidup dlm hutang semasa 10 tahun! sangat lama. adakah aku mampu membayarnya? mampu tak mampu aku perlu bayar, itu adat. Pndai pinjam, pandai bayar la. ok? haha

ok itu adalah utk pnjaman 23k termasuk caj perkhidmatan. cuba bayangkan jika anda meminjam wang (lagi) utk berkahwin (pula). katakan 20k (mgkn lbh). anda akan lama utk idup dalam hutang. atau klu sekejap anda akan perlu membayar kepada badan2 pemberi hutang dgn kadar bayaran lebih tinggi pada setiap bulan. dgn kos idup yg sangat tinggi, mampukah anda menghadapi semua ini? kehidupan selepas bernikah dan kenduri juga harus difikir2kan dan diambil berat! itu belum lagi fikir dah kahwin kena beli kereta, rumah dll. bayangkan jumlah yg perlu anda bayar setiap bulan jika anda terpaksa membuat loan utk semua ini. ops bukan anda, tetapi KITA. kau, dia dan aku.

semasa la kita bayangkan dan fikir.

~teringat kata2 abah, pasal hutang~

No comments: